30 fruitsoorten met unieke gezondheidsvoordelen

Fruit

Het eten van fruit houdt je slank, maakt je licht en zorgt voor een uitstekende werking van het lichaam. Het maakt het bloed vloeibaarder, zodat daardoor lymfevloeistoffen in beweging gezet en zij gereinigd worden. De lymfevloeistoffen zorgen er weer voor dat de cellen zich ontdoen van de opgeslagen afvalstoffen en zij voldoende zuurstof krijgen. Fruit zorgt voor een zeer gemakkelijke vertering, want fruit vraagt nauwelijks om verwerking. Er blijft dan meer energie voor het lichaam over om afval en vet te elimineren. We weten dat fruit gezond voor je, het bevat veel nutriënten en ontgift je lichaam. Maar elke fruitsoort heeft zijn eigen unieke kwaliteit voor je gezondheid.

Hieronder volgen een 30-tal fruitsoorten met ieder zijn eigen unieke kwaliteiten.

Aardbei
Aardbei is een uitstekende bron van vitamine C en mangaan en bevat vitamine B-complex, ijzer en kalium. Aardbei verwijdert gifstoffen uit het lichaam, werkt bloeddrukverlagend en is vochtafdrijvend. Aardbei kan allergische reacties geven.

Abrikoos
Abrikoos bevordert de spijsvertering en is een natuurlijk laxeermiddel. Abrikoos is een goede bron van vitamine A en caroteen, die belangrijk zijn voor het gezichtsvermogen en een gezonde huid. Verder bevat abrikoos vitamine C en ijzer.

Appel
Appel bevat langzame suikers, hetgeen de uitscheiding van verteringssappen stimuleert. Deze vrucht reinigt de darmen, de lever en de nieren. Appel helpt je af te vallen door je verteringssysteem schoon te houden en goed te laten functioneren, zorgt voor een mooie huid en verwijdert zware metalen uit het lichaam. Verder ondersteunt appel de hersenfuncties en beperkt appel de negatieve effecten van geheugenstoornissen als Alzheimer.

Ananas
Ananas is goed voor de botten, omdat de vrucht veel magnesium bevat. Ananas bevordert, door de vele enzymen, het afvallen. Ananas helpt tegen artritis en worminfecties. Ananas bevat per 100 gram ananas 80% van de ADH vitamine C.

Avocado
Avocado lijkt op een baarmoeder. Avocado ontwikkelt zich in negen maanden van bloesem tot rijpe vrucht. Toevallig balanceert de avocado bij vrouwen hormonen.

Banaan
Banaan heeft een kalmerend effect op lichaam en geest en werkt een beetje als een natuurlijk antidepressivum, omdat het tryptofaan bevat, dat wordt omgezet in serotonine. Serotonine geeft je een prettig gevoel. Bananen geven snel en langdurig energie. Bananen zijn goed voor sporters en mensen die lichamelijk werk doen. Ook de vitamine B3 en B6, kalium en magnesium zijn belangrijk bij het sporten. De pectine in banaan verwijdert toxinen uit de darmen en het kalium verbetert de calciumopname.

Bessen
Bessen bevatten veel antioxidanten. Ook zijn bessen antiviraal en antibacterieel. Blauwe bessen maken het bloed schoon en ondersteunen de bloedcirculatie. Alle bessen ondersteunen de oogfuncties.

Blauwe bes
Blauwe bes bevat veel antioxidanten en is een behulpzaam middel bij maagklachten.

Braam
Braam houdt middels bepaalde antioxidanten veroudering en neurologische aandoeningen tegen. Braam bevat ontzettend veel koper en redelijk wat ijzer, magnesium en zink. Ook bevat deze vrucht minder antioxidanten dan bosbes. Het lichaam neemt de antioxidanten uit braam beter op dan uit de bosbes.

Citroen
Citroen kan nierstenen helpen oplossen en bevat een hoog gehalte aan vitamine C: bevat per 100 gram 88% van de ADH. Met Vitamine C versterk je jouw immuunsysteem en neem je ijzer beter op. De vrucht bevordert de spijsvertering en stimuleert de lever.

Cranberry (veenbes)
Cranberry helpt bij de bestrijding van urineweginfecties. Cranberry kan nierstenen helpen voorkomen en heeft een hoge ORAC-waarde.

Dadel
Dadel bevat hoge concentraties aan vitaminen B, ijzer, magnesium, kalium, mangaan en voedingsvezels. Magnesium is essentieel voor de botgroei. Koper is nodig voor de productie van rode bloedcellen. Mangaan is een co-factor van het antioxidant superoxide dismutase.

Druif
Druif lijkt qua structuur een beetje op onze longen. Druif verbetert de longfunctie en geeft verlichting bij astma. Druif helpt bij regelmatige inname mogelijk de symptomen van Alzheimer te verminderen. Ook bevat druif veel antioxidanten en fytonutriënten die de nieren ondersteunen.

Framboos
Framboos bevat een natuurlijke vorm van xylitol, een langzame zoetstof, die gunstig kan zijn voor diabetici. Framboos is een bron van vitamine C. Framboos staat redelijk hoog op de lijst van ORAC-waarden.

Granaatappel
Granaatappel bevat een hoog gehalte aan vezels. Dit bevordert de spijsvertering.  Granaatappel is een bron van sterke antioxidanten, folaten, B-vitaminen, vitamine C, kalium, fosfor en mangaan. Aan mannen met prostaatproblemen kan deze vrucht ondersteuning bieden.

Grapefruit
Grapefruit bevat het antioxidant naringenine. Dit antioxidant stimuleert de leverfunctie om vetten af te breken. Grapefruit heeft ook een positief effect op de vrouwelijke borstfuncties. Grapefruit bevat redelijk veel vitamine A en C. Rode grapefruit bevat het flavonoïde antioxidant lycopeen. Lycopeen, dat ook zit in watermeloen en papaja, beschermt tegen UV-straling.

Kanteloep (cantaloup)
Kanteloep is een meloensoort die de longfunctie ondersteunt. Kanteloep bevordert het gezichtsvermogen door het hoge gehalte aan vitamine A. Kanteloep bevat per 100 gram 112% van de ADH. Kanteloep bevat ook veel vitamine C, dat de cellen beschermt.

Kers
Kers geeft verlichting bij jicht en hoofdpijn. Kers is een desinfecterend middel. Het ondersteunt een gezond hartritme, een normaal slaappatroon en geeft een goed gevoel. Kers bevat het stabiele antioxidant melatonine, dat de bloed-hersenbarrière gemakkelijk kan passeren. Dit antioxidant heeft een kalmerende invloed op het zenuwstelsel en kan daardoor slapeloosheid verminderen.

Kiwi
Kiwi is een goede bron van verteringsenzymen en is behulpzaam bij de verlaging van een te hoog sodiumgehalte. Kiwi bevat vitamine C, die beschermt tegen vrije radicalen. De vrucht verhoogt tevens het testosterongehalte bij mannen. Zwangere vrouwen hebben baat bij folaat in kiwi. Verder bevat kiwi meer kalium dan banaan en een hoog gehalte aan zink. Daarmee is de vrucht goed voor haar, huid en nagels. Ook de productie van collageen door kiwi is voordelig voor de huid.

Kruisbes
Kruisbes heeft een hoge antioxidantwaarde en bevat ook veel vitamine C: bevat per 100 gram 46% van de ADH.

Lychee
Lychee bevat grote hoeveelheden oligonol. Oligonol heeft antioxidante kwaliteiten,  houdt koorts tegen en verbetert de doorbloeding in de organen. Lychee bevat ruim voldoende koper, vitamine B en vitamine C en verder  beschermt lychee tegen UV-straling van de zon.

Mango
Mango is een bron van vitamine A, B6, C, E en de mineralen kalium en koper. Verder bevat de vrucht betacaroteen. Vitamine A en betacaroteen zijn goed voor het gezichtsvermogen. Volgens de Ayurveda ondersteunt deze vrucht de weefselopbouw.

Watermeloen
Watermeloen geeft een verhoogd concentratieniveau, helpt je om af te vallen en is goed voor de blaas, de nieren en de lever. Watermeloen spoelt de nieren vanwege de hoge waterconcentratie. Watermeloen is een bron van het krachtige antioxidant vitamine A, dat belangrijk is voor het gezichtsvermogen en het immuunsysteem. Verder zou watermeloen de huid beschermen tegen UV-straling.

Papaja
Papaja wordt vanwege zijn enzymactiviteit gebruikt voor insectenbeten, brand- en andere wonden. Papaja bevat veel verteringsenzymen en is daarom goed voor de spijsvertering. Let op: papaja kan abortief werken, omdat de vrucht de baarmoeder stimuleert.

Passievrucht
Passievrucht bevat een redelijk hoog gehalte aan vitamine A en C. Dit is bevorderlijk voor de oogfuncties en de celbescherming. De passievrucht is een bron van voedingsvezels en ondersteunt de huid en slijmvliezen. Verder zit de vrucht vol met kalium. Kalium is goed voor de hartslag en de bloeddruk.

Peer
Peer bevat de juiste vezels voor een goede spijsvertering. Peer beschermt de darmen, omdat het type vezel in peer zich bindt aan gifstoffen en chemicaliën in de dikke darm. Hierdoor wordt het darmslijmvlies beschermd.

Perzik
Perzik kan het gezichtsvermogen verbeteren vanwege het hoge gehalte aan vitamine A.

Pruim
Pruim bevat tweemaal zoveel antioxidanten als zwarte en blauwe bes. Verse pruim bevordert een snelle spijsvertering en kan een laxerend effect hebben. Voor gedroogde pruim geldt dit veel minder. De ijzeropnamecapaciteit wordt door het eten van pruimen verhoogd. De pruim is een bron van vitamine A, C, K, en koper.

Sinaasappel
Sinaasappel ondersteunt de vrouwelijke borstfuncties en verhoogt je concentratie. Sinaasappel is een bron van kalium. De pectine in sinaasappel beschermt het slijmvlies van de dikke darm door zich te binden aan toxische stoffen. Sinaasappel is een bron van vitamine A, B en C: bevat per 100 gram 90% van de ADH.

Ramboetan
Ramboetan geeft je energie en bevat veel kalium en vitamine C. Het hoge ijzergehalte in ramboetan stabiliseert het gehalte aan zuurstof, waardoor duizeligheid en vermoeidheid (veroorzaakt door bloedarmoede) kunnen verminderen. Het is een hongerstillende vrucht die, bovendien anti-parasitaire kwaliteiten heeft.

Bronvermelding:
I Love Superfood Smoothies: Daphne Groothuijse & Heleen van Eert

Please follow and like us: